A ondak je letijo jeroplan nad Beogradom

Izvinjavam se što nije bilo dugo tekstova ovaj npr. već dugo stoji u pripremi , ali mi se iz nekog razloga nije obljavljivao , pa evo ga sada milion godina kasnije.

Sigurno znate one istrorijske romane u kojima se glavni junak koga pratite uvek nađe u mnogobrojnim situacijama u kojima upoznaje čitavu gomilu u sadšnjosti slavnih ličnosti. Neki autori se malo zanesu pa se tako u romanu "Osmica" Ketrin Nevil na svakoj destoj strani našao neki novi političar, pesnik, slkar,idt. pa to sve to skupa izgleda jako neuverljivo. I onda ja dok sve to čitam prevrćem u sebi očima i govorim ma daaj nemoguće da ih je baš sve srela / sreo.

 No međutim ova knjiga memoara "A ondak je letijo jeroplan nad Beogradom" Aleksanda Derokoa me je skroz opovrgnula i oduševila , jer izgleda da je tako nešto ipak moguće, ali naravno da je ovaj memoar bolji od takvih istorijskih knjiga , jer se sve zaista dogodilo i svi susreti su bili namerni tj on je kod tih ljudi išao da ih upozna nije na njih nabasavao  na ulici itd. Nema te ličnosti iz srpske istorije koju on u svom životu nije sreo, video i sa njom popričao, a sa obzorom da je boravio u Parizu uopznao  je i mnoge strane umetnike npr. Pikasa i Le Korbizjea. Deroko sve to opisuje u svojim memoarima  onako kako je on to doživeo bez mnogo pompe i prisećajući se nekih detalja, rečenica , slika koje možda i nisu toliko bitne , ali su jako simpatične i daju jednu drugačiju svetlost na ličnosti o kojima govori kao i o ondašnjem načinu života u Srbiji.  Naravno pisao je i o svojim ličnim sećanjima i oduševljenju avionima tj. jeroplanima kako su ih pre rata zvali. O svemu  on piše sa jako mnogo vedrine, duha i poleta . Dotakao se i učešća u ratovima, ali vrlo je kratko preleteo preko toga ne želeći da ističe loše stvari koje je doživeo, a i steče se utisak da je bilo mnogo toga što on nije hteo da nam kaže i da je još štošta preskočio ili preleteo.
                        izvor dereta.com
 Aleksandar Deroko je inače arhitekta i pisac ovih memoara kao i nekoliko drugih  knjiga o istoriji arhitekture. Ako ste iz Bograda verovatno ste videli neke od od kuća na kojima je radio, a svakako znate hram Svetog Save koji je radio sa Nestorovićem. Inače postoji i drugi deo memoara koji se zove " Manglupci nad Beogradom" ( koji je nažalost rasprodat) i ne znma o čemu je tačno pisao u njemu , ali verujem i da ću i taj memoar potražiti.

Deroko je rođen i odrastao u kući svog ujaka Jovana Đorđevića u kako stalno ističe u Knez Mihajlovoj. Jovan Đorđević je inače napisao tekst za srpsku himnu i osnovao Narodno pozorište (fun fact). Tu u toj istoj kući nekoliko deceniaj pre  je odrastao i Stevan Sremac koji je bio brat od tetke Derokove majke Anđe . Deroko se na samom pocetku knjige priseća kako je Sremac dolazio nedeljom kod njih na supu sa rezancima i kako je njima deci davao bojce da crtaju kada bi otišli kod njega. Osim toga spominje i neku Sremčevu svesku koja je stajala kod njih na stolu pa se izgubila  u kojoj je Sremac  napisao i ilustrovao " Bal u Elemiru". Posle su sveščicu našli , a mene živo zanima da procitam ša je u njoj pisalo. Sreo je on i Milutina Bojića , Branislava Nušića sa čijim se sinom družio. Ovaj deo o predratnom Beogradu i detinjstvu mi je bio najzanimljiviji za čitanje , ali tu se ovi memoari ne završavaju, malo mi je i žao što ovaj deo nije duži i to što je Deroko toliko toga zaboravio ili nije smatrao za dovoljno zanimljovo da pomene.

U drugom delu knjige opisuje svoje prijateljstvo sa Rastkom Petrovićem .Deroko je sa njim  putovao po Srbiji obilazeći manastire peške, na magarcu ili na konjima. Prepešačili su oni mnogo šuma i planina, a ono što je fascinantno je koliko je to tada sve bilo neprohodno i teško dostupno bez puteva , a cela Srbija obrasla šumom. Bude pomalo smešno što se mi sada žalimo kako su nam putevi i vozovi loši  te ne mozemo da lepo putujemo po Srbiji ko ljudi ( na zapadu) , a eto njima nije bilo teško ni da idu peške. Poprilično je osvešćujuće videti koliko su ljudi onda više živeli u skladu sa prirodom i u gradu i u selima koja su bila skoro pa u divljini. Nekako naspram svega opisanog u knjizi čovek XXI veka deluje poprilično razmaženo i jadno. Tada  je priroda bila skoro pa netaknuta, mada su sretali razne ribolovce, čobane ili nailazili na mala sela uz put. Najzanimljivija od svega je ta žeđ za putovanjima Rastka Petrovića koji je bio spreman da putuje bilo gde makar i išao peške samo radi puta, što je meni iz ove prespektive suludo.( Ja baš i ne bih peške putovala igde). Pominju se tu i njihov kasniji odlazak u Pariz kao i Rastkova smrt. Deroko inače nije išao na taj put radi puta već da bi skicirao srednjovekovne  manastire iz kojih je crpeo inspiraciju i kojima je izgleda bio opsednut čitav život,al više mi se čini da je išao da čuva Rastka za koga se izgleda brinuo da će se izgubiti u nekoj nedođiji. ( Ovo zaključujem , jer je pričao o tome kako je Rastko želeo da ode negde gde savsvim nema ljidi,  pa ga je Deroko od toga odvraćao.)

Osim o ljudima koje je tu sretao Deroko piše i o ondašnjem Beogradu o kafanama, uličnim prodavcima, kupalištima i amamima , izletištima i svemu onome što je nekada činilo Beograd,  danas više ne postoji i davno je zaboravljeno.

Još jednom napominjem nema toga koga Deroko nije sreo npr  znao je i Crnjanskog, Ujevića i još mnoštvo ljudi nisam sve ni uspela da popamt, pa ako vas zanimaju anegdote ovo je prava knjiga za vas. Jako mi je bilo smešan intervju sa Crnjanskim koji je ubačen na kraju gde Crnjanski intervjuiše Derokoa za list Vreme. I sad u knjizi je već napomenuto da se Crnjanski nikako ne podnosi sa Rastkom i Derokoom , a u intervjuu ga Crnjanski suptilno poklapa. Pa onda Deroko ubacuje kako je Rastko jednom zezao Crnjanskog da je iz Ilondže. Jako je smešno i simpaticno to njihovo prepucavanje.

Na kraju knjige su opisi sa nekoliko samostalnih putovanja na Hilandar, opet po srpskim manastirima i u Carigrad ili Stambol , kako to već Deroko kaze. Jako je znaimljiv i opis Amerike onog doba i opis rasnih netrpeljivosti u Harlemu. Uopšte Amerika tada nije bila centar sveta  , pa samim tim nije ni bila toliko popularna destinacija,pa je zanimljivo videti Ameriku iz te perspektive. U svakom slučaju Deroko je tamo išao da poseti grob svog prijatelja Rastka i naširoko je pisao o tome kako mu je gorb ostao skoro nezabeležen, što jeste pomalo tužno.

Što se tiče same knjige iako sam je mnogo nahvalila imam i par zamerki npr. moram da priznam da me je jako nerviralo  to što kada nešto opisuje krene da piše  šta su  videli  Rastko i on  npr. neko kolo i onda da bi to opisao ili da bi izrazio svoje oduševljenje napiše samo "Divno!" sa sve uzvičnikom. Ja sam na to " Divno! " alergicna. Šta to uopšte treba da znači da je nešto "Divno" sa uzvičnikom? Nigde tu nema nikakvog opisa samo jedno divno. Osim toga to samo divno sa uzvičnikom zvuči poprilično patetično pred scenom lepote (barem meni). Sledeća zamerka su ponavljanja nekih delova , jer je naknadno u knjigu ubacivao intervjue u kojima je pričao isto što i npr. na početku knjige. Možda je mogao da izbaci intervjue ili da ih skrati nešo od ta dva.

Osim ovih ispada i par nepotrebnih ponavljanja knjiga je dobro napisana prepuna je zanimljivosti i poprilicno je pitka , pa sam joj oprostila i ovo što me je nerviralo i dala joj 5 zvezdica na gudridsu. Ako volite memoare, istoriju ili umetnost obavezno je pročitajte.

 Za kraj samo još da napomenem da je  Deroko baš imao dug, lep i ispunjen život svašta je video, doživeo i uradio , a celog života se brinuo da ne prođe kroz život " Kao pas kroz vodu"  eto to mi je bilo malo ironično taj njegov strah da neće dovoljno proživeti , a možda ga je baš taj strah i pokretao da toliko čini .

Comments

  1. Baš skajan tekst!:)
    Moram priznati da me nasmejao uvod, ova opaska u vezi sa "Osmicom" i nabacivanjem slavnih kao mamca za čitaoce - živa istina!
    Znala sam od ranije za Deroka (nema šanse da se provede nekoliko godina života u Beogradu, a zaobiđe njegova impresivna zaostavština) i da je tvoj kolega, znam i za ovu knjigu (inače, fenomenalna "Deretina" edicija priča o našem glavnom gradu i taj prepoznatljivi dizajn omota po kojima ih prepoznajemo), ali nikako da je nabavim, iako mi stoji na spisku. Imam dve Tirnanićeve na temu Beograda ("Beograd za početnike" i "Beograd za ponavljače") i baš bih volela da nabavim ostale slične.
    Memoare obožavam, ako je ličnost ovako zanimljiva i ima šta da podeli. Predratni i međuratni život u Srbiji posebno je uzbudljiv, kad samo sagledamo ko je sve tada stvarao, nekako se i pored svih problema znalo uživati i ljudi su bili puni duha. Dobra su ti zapažanja o odnosu sveta danas i nekad, moderno doba nas je stvarno razmazilo, hehe.
    Jesi li čitala Rastkov putopis "Afrika"? Odlična knjiga!
    I još jedna preporuka za sada, tebi posebno korisna zbog struke:

    https://dereta.rs/3f376cbb-6292-4277-a84f-f139f4850a5f/Doksat-neimar-baroknog-Beograda.aspx#.XSqyqBRS_IU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisam čitala Afriku mogla bih je potražiti. Nisam čitala zapravo nijednu njegovu knjigu tako da bih možda pre uzela Ljudi govore. Što se tiče edicije o Beogradu ja to uopšte nisam tako povezala , al sad kad kažeš baš sve ima smisla. :) Što se tiče Osmice jel veruješ da ne neka prodavačica u knjižari nahvalila tu knjigu kao najbolji istorijski triler koji je čitala, pa sam je zato i uzela, kad ono ništa samo veliko razočaranje. Hvala za preporuku pogledaću link. :)

      Delete
    2. "Afrika" mu je pravi putopis iz tih krajeva, "Ljudi govore" je malo više fikcija sa elementima putopisa i eseja, oboje je super, ali ono što svima najviše preporučujem od Rastka je "Dan šesti", njegov roman o Prvom svetskom ratu, koji je FENOMENALAN. To je malo veći "zalogaj", pošto ima strana i strana, ali eto, zabeleži da imaš u vidu. Inače, "Ljudi govore" je u srednjoj školi bila jedina lektira koju nisam pročitala do kraja, haha, nešto me smorila, ali zato na fakultetu, druga priča - shvatila sam koliko je dobra knjiga. Sve u svoje vreme.
      Tu "Osmicu" su, dok sam bila na praksi u biblioteci, stalno pozajmljivali i baš sam se pitala u čemu je stvar. Znači, ništa posebno...

      Delete
    3. Mi to nismo čitali kao lektiru, kao i mnogo štošta drugo što je meni baš žao , pa kao sad nadoknađujem. :) Mislim da smo čitali samo odlomak , a nekako mi zanimljivo zvuči naslov. Inače jako random , ali da li si videla ona nova prelepa Vulkanova izdanja srpskih klasika. Ja sam se baš oduševila imaju prelepo izdanje Nečiste krvi i onu knjigu što si mi isto preporučila "Čedomira Ilića". Pa kontam da ću najpre to čitati čim nabavim. :DJa nisam ni znala za tu Osmicu niti da je tako popularna ( sad za to prvi put čjjem) da je eto ta knjižarka nije nahvalila ne bih je nikada ni uzela. :) Hvala na preporuci videću već šta ću od Rastka čitati, ovaj Deroko je toliko o njemu pričao da sad sigurno moram nešto pročitati. :)

      Delete
    4. E, videla sam i kupila, od para koje dobih za rođendan!:))) I "Nečistu krv" i "Čedomira" sam uzela tom prilikom, mada već imam te knjige, ali ova izdanja su stvarno PRELEPA, i eto, nisam odolela. Sem toga, "Nečista krv" mi je drugi omiljeni domaći roman (posle "Druge knjige Seoba"), a "Čedomir" je jedna od tema doktorata (uz još sedam knjiga), tako da sam imala i dobar izgovor.
      Baš jedva čekam da pročitaš i da podelimo utiske!:)
      Videla sam da imaju u pripremi i drugi Uskokovićev roman, "Došljaci", što je sjajno - isto tako, zanimljivo mi je da je "Laguna" relativno skoro štampala "Došljake" i "Nečistu krv", bukvalno dva trenutno komercijalno najjača izdavača promovišu genijalne, a zaboravljene pisce i romane.:) "Čedomir" je, ipak, mnogo kvalitetniji od "Došljaka".

      Rastko je bio mnogo zanimljiv lik, kao i cela porodica Petrović, ali on posebno. Mislim da, šta god negovo uzmeš, nećeš promašiti, a pisao je baš drastično različite teme, žanrove, od slovenske mitologije do poezije.

      Delete
    5. Jao taman sam iskucala , a izbrisao mi se komentar. Baš super što si ih uzela i ja se baš nadam da će nastaviti tu ediciju jako je lepa. Nisam videla došlajke i sad prvi put čujem za njih ne sviđaju mi se Lagunina izdanja klasika ni srpskih ni stranih jako su kič.:)

      Delete
  2. Obavezno cu nabaviti ovu knjigu, bas zanimljivo zvuci. Obozavam da citam knjige u periodu pre i posle Velikog rata. A plus kolega umetnik/ arhitekta, to je dodatan plus. Iskreno nisam se bas mnogo informisala o knjigama nasih istoricara umetnosti, jer sam se onda bas razocarala u vezi Vazarija! Od njega sam jedino naucila da i muskarci tracare kao zene, a mozda i vise 😂😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hhahaha da to je baššok. :') Pa dobro ima vremena da saznaš o domaćim istoričarima umetnosti na fakultetu , ali ovo nije o umetnosti ovo je memoar u kome Deroko piše o svom životu. :)

      Delete
    2. I da zaboravila sam da kahem da obavezno poraziš , jer sam sigurna da će ti se svideti. :) I hvala na komentaru. 😀

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sajamski Book haul

Filmovi o piscima

Sedam smrtnih grehova čitanja