Filmovi o piscima

Kada sam otvorila blog nisam imala nameru da pišem o filmovima koje gledam, ali ovo mi se nekako učinilo prikladnim , jer sam u poslednje vreme baš dosta filmova pogledala , a vezani su za književnost tačnije za pisce i njihove živote, pa sam mislila da bi bilo zgodno da sa vama podelim utiske i preporučim vam  neki dobar film.


1.Merry Shelly


 Ovaj film sam sa nestrpljenjem iščekivala još kad su ga najavili i dok nije bilo ni trejlera za film.  Imala sam ogormna očekivanja , jer sam videla par fotografija i film je delovao zanosno. Odmah sam ga skinula, ali sam ga skoro pogledala i to jedva ,jer nisam imala šta drugo  u nedostatku interneta. Film je poprilično  neubedljiv. Prva stvar koja je loše urađena je scenario koji vam ne prikazuje celokupnu biografiju Meri Šeli, već samo delove njene najranije mladosti ,beg sa Persijem Šelijem , besno zurenje u Lorda Bajrona i izdavanje njene prve knjige gde se film završava. To što su odlučili da prikažu samo neke delove njihovog života je mene skroz zbunio, pa sam sve vreme dok sam gledala film bila pod utiskom da je sve te stvari neko izmislio i da se to u stvarnosti nije desilo. Tek sam kasnije potražila podatke na internetu i uverila se da su sve činjenice verodostojne, ali opet fali neka doza lucidnosti ovom filmu, lucidnosti koju su posedovali sami pisci o kojima je film, a koju ovaj film nije uspeo da dočara. U filmu Meri beži sa Pesijem, jer je on bio već oženjen i nije mogao da se sa njom venča. Sa njom beži i njena mlađa polusestra, koja kasnije postaje ljubavnica Lorda Bajrona. Njih troje u filmu žive u bedi , jer im Persijev otac uskraćuje novčanu pomoć, što prouzrokuje smrt Merinog deteta. Na jednoj pozorišnoj predstavi upoznaju Lorda Bajrona kome je simpatična Merina polusestra. Što sve manje više zvuči vrlo izbudljivo i zanimljivo, ali likovi u filmu se sve vreme dosađuju , zure u prazno ili već nešto tome slično.




Ono što mi se nije dopalo je to što su se dijalozi baš mnogo oslanjali na to šta su Meri i Persi pisali , pa se na kraju stiče utisak  kao da su jedno sa drugim stalno razgovarali u stihu , osim kada se svađaju oko novca i kada Meri njega krivi za svu svoju nesreću u životu.  I zapravo mislim da je film neubedljiv baš zbog Eli Faning koja navodno glumi Meri Šeli , ali zapravo samo čita tekst. Osim toga film je poprilično dosadan i nemaštvit naspram biografije pisaca koji su kada su pobegli lutali Evropom i posećivali velike gradove. U filmu uglavnom sede zatvoreni u sobi i dosađuju se.


Pozitivne strane su to što je film vizuelno vrlo lep i privlačan , svi glumci su lepi , kostimi su lepo uradjeni i epoha je verodostojno prikazna.  Druga pozitivna stvar u filmu je lik Lorda Bajrona koga je glumac Tom Sturridge verno dočarao. Uvek sam ga zamišljala tako mračnog i ekscentričnog. Doduše i Daglas Adams koji je glumio Persija Šelija se silno trudio, ali pored Eli dzaba mu sav trud. Njena sestra koju je glumila Bel Powly je bila brilijantna. Još jedna stvar stvarno ne znam zašto su baš nju odabrali za ovu ulogu, Eli Faning i prava Meri Šeli uopšte ne liče fizički, ama baš ni malo.


 Iskreno mislim da bi mi se film sada više dopao da ga pogledam  sada opet, jer sam istražila Merinu biografiju, pa neće biti mesta sumnji, a vama se možda jako dopadne ukoliko ste manje neverni Toma od mene. U svakom slučaju drago mi je da sam ga pogledala , jer je razbio moju pogrešnu sliku o životu koji je Meri Šeli vodila i zato što me je naveo da i sama o njoj malo istražujem. Meri Šeli je bila jedna vrlo inteligentna, avangardna, ekscentrična i facinantna ličnost i nadam se da ću iskoro pročitati njenog Modernog Prometeja Frankenštajna.
 IMDB ocena 2 od 10 zvzdica.



2.To walk invisable
To walk invisable je film radjen po životu sestara Bronte i ono što mi se najviše dopalo u filmu je njegova naturalistička estetika.  Ništa u ovom filmu nije ulepšano od enterijera koji su  pomalo štrokavi , do prikaza svakodnevnih poslova koje su obavljale u kuhinji, do kostima koji su nekad pomalo prljavi ili ofucani. Vrhunac ne estetizovanja svega da bude prelepo je to što su našli glumice koje liče na onaj jedan jedini sačuvani portret sestara Bronte koje je uradio njihov brat. Mi zapravo ne znamo da li su one baš tako izgledale ili on nije umeo da crta , pa ih je malo i naružio, ali bilo je pravo osveženje videti glumice , koje ne izgledaju prelepo i sredjeno i dok spavaju , čak ih nisu ni našminkali za potrebe filma kao što to svuda čine , što je meni bilo neverovatno.

 Druga stvar koja mi se svidela jeste lik njihovog brata Branvela koga je Adam Nagaitis maestralno odglumio. Da mene neko pita , a ne pitaju me, ja bih mu dala Oskara za ovu ulogu. Isto tako su i sestre Ana , Emili i Šarlot verno prikazane ne samo po izgledu , već i njiihovi karakteri i ličnosti, po tome kako govore, kako se ponašaju ili prema tome kako se oblače.  Pa je tako Ana vrlo ženstvena,nežna i osetljiva, dok je Emili pomalo muškobanjasta, glasna ,iskrena i  vrlo često besna, a Šarlota je borbena , vredna i otvorena. Jako je zanimljiv i kraj filma koji se završava prikazom kuće kako izgleda u sadašnjosti i turista koji hodaju po njihovim sobama i muzeju. Preporučujem vam da odgledate film , jer je zaista pravo osveženje u moru sličnih filmova gde je sve estetizovano do savršenstva. Ovde su se tvorci filma odlučili na harabro rešenje da pokažu realnost, jednostavnost i ljudskost , a u isto vreme ispeli da pokažu i njihov rad i talenat koji je bukvalno isijavao iz njih u nekim scenama.  Film svakako preporučujem i ako volite sestre Bronte ( a ko ih ne voli ) . :D

IMDB ocena 1000 od 10 zvezdica





3.Colette
Koleta je pseudonim francuske književnice Sidonie-Gabrielle Colette . Iskreno ne znam koliko je film verodostojan stvarnosti u ovom slučaju  , jer nisam znala apsolutno ništa o Koleti  pre ovog filma osim da je postojala.  Mislim da je film odličan, zabavan i svakako vam ga preporučujem da pogledate, jer skreće pažnju na jednu možda danas pomalo zaboravljenu književnicu i njena dela.  Film počinje tako što se Koleta (Kira Najtli) zaljubljuje u znatno starijeg Šarla (Dominik Vest) i udaje se za njega . Šarl je inače prijatelj njenog oca i  poznati pisac nekakvih vikend romana te ima čitavu armiju piskarala koji pišu umesto njega. Ubrzo nakon venčanja oni imaju problema u braku zbog neverstva  kao i finansijskih problema, te Šarl ne može više da plati nikome da piše umesto njega.


Tada Koleta na Šarlovo nagovaranje uzima da napiše roman o avanturama u svom detinjstvu koje on potom kritikuje i ispravlja. Naravno romani o Klodin , koje je ona napisala ubrzo postaju pravi hit i svi su ubeđeni da je Šarl genije.  Ovolika popularnost je rešila njihove finansijske probleme, ali njihovi problemi tu zapravo samo počinju, jer se pojavljuje problem autorstva, zavisti , ljubomore i njihov brak sve manje liči na brak. Najupečatlivija scena mi je kad on pijan igra na stolu i peva neku jako zaraznu pesmicu o Klodin i igra kan kan. Film inače prelpo izgleda i ima prelepe kostime , tačno vam dođe da ukradete neke od haljina.


Inače ni ovde Kira Najtli nimalo ne liči na pomenutu spisateljicu (morala sam posle da je pronađem) , ali barem je za razliku od Faningove uspela da odglumi čitav spektar emocija. Plus me nije jako narvirala kao inače što me nervira u svim filmovima.

PS Shvatila sam da zapravo imam i jednu Koletinu knjigu koju sam pokupila sa razmene što me je jako obradovalo pa se  radujem čitanju, jer verujte mi želećete i vi da pričitate neku njenu knjigu posle ovog filma i sveopšteg oduševljenje čitavog Pariza Klodinom.

IMDB ocena 10 od 10 zvezdica





Comments

  1. Nisam mnogo gledala filmova o piscima, samo neki o J.K. Rouling koji mi se nije ni toliko svideo. A da! Gledala sam Becoming Jane sa En Hatavej i i jako mi se dopao. Sigirno cu potraziti ovaj film o sestrama Bronte, hvala na preporuci))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na čitanju i baš mi je drago da sam te zainteresovala za film o Sestrama Bronte. :) Gledala sam i ja Becoming Jane baš je to divan i tužan film. Nisam ni ja sigurna da li sam odgledala baš mnogo filmova o piscima znam da sam gledala Zaljubljenog Šekspira( koji je isto sjajan) ovih drugih ne mogu baš da se setim.

      Delete
  2. Kako je meni promakao ovaj tekst?:) Odlična tema i drago mi je što si pisala o filmovima koje nisam još gledala, pošto si me sada dodatno zainteresovala. Posebno me zanima ovaj o Meri Šeli.
    Inače, obožavam biografske filmove, naročito kada su dobro urađeni i imam jednu rubriku već par godina u planu, ali o tome kad dođe vreme.
    Filmovi o piscima koje prepopručujem su "Total Eclipse" (Rembo), "Becoming Jane" (već ga je spomenula Dušica), "Barfly" (Bukovski), "Bright star" (Kirs), "Byron" (ovo je jasno!), "The Hours" (Virdžinija Vulf), "Finding Neverland" (Dž.M.Bari), "Sylvia" (Silvija Plat), rusku seriju "Dostojevski" i domaće "Aleksa Šantić" i "Vuk Karadžić" (nešto najkvalitetnije što je ikada snimljeno za televiziju na ovim prostorima).

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Hvala na komentaru i preporukama za filmove baš sam skinula novu turu skoro. Ma nije ti promaklo pre par dana sam ga samo objavila. :) Gledala sam Becoming Jane , Finding Neverland kao i seriju Dostojevskom na tvu, al to nekako ne računam , jer je serija. :) Nisam znala da ima serija o Šantiću. I baš mi je kul što ima film o Bukovskom nisam nikad čula za to.

      Delete
    2. Film o Bukovskom je odličan, igra ga Miki Rurk, naši su preveli kao "Barska mušica". Zapravo je delimična biografija, glavni lik je Henri Kinaski - piščev alter-ego iz većine romana, a sam Bukovski je pisao scenario, što je naročito zanimljivo.:)))
      Serija o Šantiću je pre par godina reprizirana, evo i teksta:
      http://alittlerunaway.blogspot.com/2016/11/tuzno-srce-pesnikovo-aleksa-santic-1992.html

      Delete
  4. Pošto sam za vikend KONAČNO odgledala film "Meri Šeli", evo me sa prvim utiscima!:)
    Emitovao ga je RTS1, povodom godipnjice njene smrti, tako da je bio baš kasno uveče, ali sam odgledala sa uživanjem i zanimanjem. Moja bolećivost prema romantizmu i piscima tog pokreta datira još iz studentskih dana, kada sam fanatično uzimala i slušala, pa položila, svaki kurs iz tog perioda, tako da sam se sad podsetila tog oduševljavanja čitanjem "Frankenštajna", poezije Šelija, Bajtrona, Kitsa, Kolridža, istraživanja o njihovim životima....
    Film mi se svideo, lepo je dočarana atmosfera epohe, lepo su se snašli glavni glumci u svojim ulogama. Iako ni Daglas ni El ne liče (bar sudeći prema portretima) na Persija i Meri, uhvatili su tu srž njihovih likova i odnosa, bili su mi uverljivi. U filmu "Gotik", igraju ih Nataša Ričardson i Džulijan Sends, koji takođe ne liče mnogo, tako da nisam imala problem sa Daglasom i El, naprotiv.
    Svideo mi se (očekivano!) i Stanis iliti Stiven Dilejn, koji čak liči na Godvina
    (pazi portet!
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/WilliamGodwin.jpg/800px-WilliamGodwin.jpg)
    Mejzi Vilijams u epizodnoj ulozi bila mi je čudna, valjda jer smo svi navikli na Arju, samo sam čekala da izvadi oružje.:)
    Ali, zato mi je apsolutno briljirala glumica u ulozi Kler Klermon, fantastična je!:)
    E, meni je najslabija tačka upravo kasting za Bajrona. Staridž mi je simpa glumac i volim da ga gledam inače, ali ovde mi je nekako previše karikaturalan, a premalo zgodan i atraktivan za Bajrona. Ono, jeste sugerisano njegovo mračnjaštvo, ali ne na pravi način. Čovek je bio najveća faca u Evropi tog vremena, bukvalno i muškarci i žene bili su potpuno očarani njime, ali u ovom filmu ne stičemo ni najmanju predstavu zašto, nema tu harizmu....

    Što se tiče prikaza njenog života, i meni je žao što nisu išli do kraja, jer je imala veoma tužnu priču, ali za tako nešto bi morali da naprave mini-seriju, realno. :) Ima mi donekle logike da se završi u trenutku kada ona postaje Meri Šeli: potpisana autorka, udata, ličnost koja je pronašla svoj stil i glas. To je prelomni trenutak njenog života.
    Dosta toga je i redukovano, izbačeno. Npr, da je Persi sve vreme praktikovao "slobodni brak" i da je sa Harijet imao, pored Ajanti, sina, kao i da je Harijet bila trudna kada se ubila. Meri i on su imali ukupno četvoro dece, samo jedno je poživelo. Nakon Klare, rodio im se sin i vodili su ga na Ženevsko jezero kod Bajrona. Sugerisana je, doduše, u filmu, moguća afera između Persija i Kler, kao i homoseksualni odnos sa Bajronom. Takođe, nije njihova beba umrla zato što ih je Persijev otac izbacio na ulicu, nego je dete inače bilo nedonošče, rođeno dva meseca pre roka, a smrtnost dece u to doba ogromna, pa nije ni bilo mnogo šansi da će preživeti.

    Slažem se, Meri je bila izuzetno progresivan um, sjajna žena, a njena ljubav prema Šeliju velika i besmrtna. Film budi interesovanje da se o tome više istraži, pa je sa te strane sasvim dobar.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. E super što si pogledala film, ja sam pokušavala da gledam onaj novi film "Male žene" , ali mi je bio dosadan , pa ću verovatno uskoro i njega oblatiti, a sad iz ove perspektive naspram "Malih zena" ovaj film mi deluje super. :') Što se tiče ovog filma znam to za bebu i njegovog oca da nije tako bilo i baš me je to nerviralo iz nekog razloga, jer su ga na neki nacin nepravedno optuzili , a da jeste bila tada baš velika smrtnost dece i to je baš sigurno bilo strašno za sve ljude, a i za Meri. E ja sam se isto iznenadila bila kad sam videla Mejzi Vilijams nisam je uopšte očekivala u tom filmu. :') Da znam da ti voliš Bajrona verovatno ti se zato i ne dopada ovaj filmski. :') Što se tice kraja filma meni se nije svideo , jer sam ja čula da je ona knjigu napisala nakon što je Persi umro onda je doradila ono što je već pisala na Ženevskom jezeru i objavila ju je isto posle njegove smrti verovatno joj je trebao novac, pa mi karaj nije imao mnogo smisla u tom kontekstu da Persi ide da je brani pred ljudima i tako dalje. Sigurno bi da je bio hiv, ali nije i verovatno joj zato niko i nije verovao da je knjiga njena. Doduše to što sam ja to negde procitala možda i nije tacno , jer nije baš wikipedija najpouzdaniji ozvor informacija. :')

      Delete
  5. Nije baš zato, mada ima i toga da nam, kad volimo nekog pisca, porastu kriterijumi i očekivanja :), ali ovaj Bajron je loš i npr. Kaći i još nekim mojim drugaricama sa kojima sam komentarisala film, tako da ipak nije samo subjektivnost.:) Recimo, mnogo više mi se dopada kako ga je Džoni Li Miler predstavio u filmu "Byron" iz 2003,čak je i Hju Grant bio koliko-toliko podnšljiv. Mislim, realno, OVAJ čovek i onaj u filmu su nebo i zemlja:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Byron_1813_by_Phillips.jpg

    Što se tiče autorstva, zapravo je sve bilo baš onako kao u filmu i u početku su mislili da je Persi napisao prvo izdanje, zbog predgovora i stihova koji su tu njegovi, ali i činjenice da je tada ženama bilo znatno teže da se samostalno probiju na književnoj sceni, zbog čega su uglavnom pisale pod muškim pseudonimima (Džordž Eliot, Žorž Sand, u početku i sve tri sestre Bronte.
    Takođe, priča oko osporenog autorstva Polidorijevog nedovršenog romana je tačna, pripisali su ga Bajronu, ali je on bio "samo" prototip glavnog lika.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sajamski Book haul

Sedam smrtnih grehova čitanja