He is cute , but not as cute as Bora Stanković

Moj omiljeni domaći pisac je Borisav Stanković, čijom sam Nečistom krvlju opsednuta još od kad sam je pročitala u srednjoj iako dugo niasam smela nikome da priznam , je su svi mislili da je jako bolesna. I onda sam pošto sramno nisam znala ko je napisao Koštanu na prijemnom videla njegovu fotografiju i potpuno se zaljubila, kao u u seriji Gilmore girls čiju sam referencu pozajmila za naslov, samo što je u slučaju Rori predmet ljubavi bio Puškin, a ne Bora.

izvor sr.wikipedia.com

Osim što je bio najlepši čovek na svetu koji je ikda koračao zemljom , Borisav je bio i jedan od najtalentovanijih srpsih picaca po meni i najtalentovaniji , koji je u potpunosti osao u senci i o čijem životu mi danas nažalost ne znamo skoro ništa. Zahvaljujući blogu o priči i pričanju pronašla sam inspiraciju da ponovo posetim Borina dela i neke zanimljive informacije o njegovom životu koje srećom nisu zaboravljene. Pogledajte taj blog , ja sam mu beskarajno zahvalna , jer sam pronašla novu omiljenu knjigu koju verovatno ne bih skoro pročitala da nije bilo njega.

izvor pinterest.com

Što se tiče same Koštane koja je predmet ovog teksta mogu jedino da kažem da je savršena po formi , po načinu na koji prenosi emocije, po tematici , po načinu na koji hvata jedan trenutak mladosti i strasti. Tema Borinih priča su obično ljudi koji su neshvaćeni u svom okruženju, pa valjda zato mnogi i dan danas  posle toliko vremenane ne shvataju Borine likove , jer oni nisu neshvaćeni u svom društvu već uopštno oni bi bili neshvaćeni uvek i svuda bez obzira u kom veku dišu. Tako na primer Koštana je neshavćena zbog svoje velike lepote, jer ko može da shvati devojku koja je toliko lepa da joj se ceo svet baca pod noge , da joj svi daju sve svoje što imaju samo da ih ona voli. Mučkarci oko nje je ne razumeju , jer takvu ženu još nisu sreli , njihove žene je mrze i ne razumeju je , jer im se tako nešto nije desilo, a ona ih sve odbija ne zato što je gorda več zato što zna da oni nju ne shavtaju isto koliko ni ona njih i ona je potpuno usamljena i čedna iako peva i igra iz noći u noć i kao što slaže na kraju ona nije nikoga volela, dok nije upoznala gazda Mladena, još jednog lika koji je nesrećan i koji je jedini razume, jer oni su slični po načinu koji vole slobodu i po tome što mogu da dobiju šta god požele. Jako mi je zanimljivo kako se oni međusobno obraćaju i udvaraju jedno drugome kroz pesmu.

I sad da ne prepričavam , jer sam se izgleda malo zanela da kažem i reč dve u odbranu Bore. Njegovi likovi se uvek bore protiv svoje prirode i svesni su kaljuge u kome se društvo nalazi i odbijaju da sudeluju u valjanju po blatu , pa makar ih to i koštalo ljubavi. Oni su viskomoralne ličnosti, iako su  svesni svih poroka i licemerja oko sebe. Borina dela nisu incestuozna i bolesna. I nije mi jasno zašto se svi stalno žale na njih i žele da ih izbace iz lektire jer ih srednjoškolci ne razumeju, niti su duga ,niti su dosadna i zašto je uskratiti nekome ko će je možda shvatiti.Pa nisu ni svi srednjoškolci isti i zašto sve uvek praviti po kalupu  većine. Ako ćemo tako onda bolje da izbacimo sve lektire , šta će nam knjige uopšte? Uostalom poenta lektire je da se upoznaš sa nekim delima makar da za njih čuješ pa da možeš kasnije da im  se vratiš  kasnije u životu kada skupiš iskustva i tada ćeš gledati na te iste knjige nekim drugim očima. Ne mora se sve u životu odmah shvatiti. Možda ni ja ne bih odmah tada shvatila Koštanu ,ali nama to nikada nije bila lektira, pa sam je ja sada prvi put čitala i nadam se da ću je čitati još mnogo puta.
 
Na kraju citat.
Тома(за себе): Да, јест, зна се: лепота доба, род, старост нема

Comments

  1. Znači, tek sad shvatam da imaš blog!:)))))
    Stavi link da bude malo transparentniji, čoveče.:) E, ozbiljno, oduševila me već prva tema, a u svetlo naših nedavnih komentara na "Goodreads"-u. I naslov, pa, kraljica si.

    "Nečista krv" je roman koji obožavam i u liku Sofke se, kolko god ovo pretenciozno zvučalo, oduvek neobično pronalazim. Baš nekako OSEĆAM njenu patnju. Boru volim baš dugo, dugo, čini mi se oduvek...bio je taj kožni povez sabranih dela u kućnoj biblioteci otkako pamtim. Pa onda prelepa Snežana Savić kao Koštana, u onoj staroj verziji drame...pročitala sam sva njegova dela i, hajde da sažmem, osim što je bio verovatno psihoanalitičar pre frojdizma kod nas, neverovatno moderan pisac, a tako potcenjen, on je jedinstven po savršenoj senzibilnosti svojih junaka. Toliko čulno, toliko istančano opisuje život, da se prosto naježiš. Niko više nije, nikada, uspeo da piše i oseća svet TAKO. "Gazda Mladen", "Koštana", "Nečista krv" - moje najdraže knjige iz Stankovićevog opusa. Imala sam sreće da ga, zbog fakulteta, iščitam u celini. Fantastičan je. Ali, ono Mladenovo "umreću ranjav i željan....":(

    I što jeste - jeste, bio lep čovek. Markatan, sa tim duboko usađenim očima i južnjačkom dušom. Razumem te!:)

    ReplyDelete
  2. E, da, nama je "Koštana" bila lektira, kao i "Nečista krv". Primetila sam da ljudima, pored "boleštine" (jer nisu skapirali naturalizam kao književni pravac), smeta dijalekat, kao, "ne mogu da čitam kad svaki čas moram da gledam u rečnik"....a meni je baš u tom vranjanskom govoru posebnost i lepota.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja baš dugo nisam ulazila na blog , pa nisam videla komentare, ali svakako ti hvala na njima. Ja nisam nikome zapravo rekla da imam blog i jako me je bilo sramota da bilo gde stavim link. Trenutno razmišljam da li da stavim link na instagram , jer me nagovaraju sada kad sam konačno rekla. Ja zapravo jako uživam u pisanju bloga , ali me sprečava to što nisam baš otvorena i užasava me pomisao da se samopromovišem, pa sam prestala i da pišem na blogu, jer nekako ne vidim poentu pisanja bloga ako neću da ga niko čita. Osim toga imam osećaj da imam milion pravopisnih grešaka koje ja ne vidim kada preletim preko teksta, jer ja stalno gutam slova.
      Iskreno ja zaboravima dijalekat kad krenem da čitam nekako se uživim u priču i bude mi baš žao i njih i sebe.I baš me briga što zameraju Bori sve i svašta , ja njima zameram što ga ne vole. Blago tebi što si ih sve pročitala i što imaš komplet , pa možeš i da im se vratiš. To je zaista divno i nadam se da ću ih i ja uskoro sve pročitati , a nadam se da ću jednom i čitati koliko i ti , jer stvarno svaka ti čast baš sam sad čitala tvoj tekst o onih 139 pročitanih knjiga. I ja sam oduševljena stvarno ne znam kako ti to polazi za rukom.

      Delete
  3. Sjajno! Majka nije znala da imaš ovako dobar blog. Sva si na mene.

    ReplyDelete
  4. Odlican post, Necista krv mi je sledeca na tapetu😁 A moj najlepsi covek koji je koracao zemljom je vojvoda Zivojin Misic u mladosti😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na komentaru. :) To je zaista divn knjiga nadam se da će ti se dopasti. Ja stvarno nemam pojma kako je izgledao Živojkn Mišić u mladosti, vidsla sam ga samo na onim slikama u uniformi kad je već ostario , al ti verujem na reč da je bio lep. :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sajamski Book haul

Filmovi o piscima

Sedam smrtnih grehova čitanja